کد مطلب:300638 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:221

ضرورت بحث از فاطمه


اینكه بحث از فاطمه می شود برای توجه به علل چندی است كه برخی از آنها با رعایت اختصار ذكر می شود:


نخست آنكه ایام مربوط به فاطمه است و طبعاً در چنین موردی كه سالی یك بار پیش می آید باید بحثی از او به میان آید و برای شناختن و شناساندنش اقدام گردد.

ثانیاً بحث درباره یك زنی است كه نقش های متعددی را در زندگی ایفا كرده است. با اینكه عمری محدود و كوتاه دارد با اینكه زندگیش بسیار اندك است تاریخ حیاتش به گونه ای كه هر ورقی از آن برای ما و آیندگان درس زندگی است. درسی كه هر بار خواندنش نكات تازه ای به ما می آموزد.

مطالعه درباره حیاتش آموزنده و عاملی برای اصلاح وضع جامعه است. زیرا ما عقیده داریم اگر در جامعه ای زن اصلاح شود افراد آن اصلاح شده و اجتماع سر و صورتی خواهد یافت.

ثالثا بحث از فاطمه علیهاالسلام به حقیقت بحث درباره مادر است، مادر كه سر منشأ اقدام برای اصلاح است. اوست كه فرزندان سالم و متعهد می پرورد و به جامعه تحویل می نماید. اوست كه رهبری و راهنمایی نسل را عهده دار می گردد و خدمتگزارانی به جامعه تحویل می دهد و البته گاهی هم خائنانی.

مادران ما از چه كسانی باید درس مادری بگیرند تا موفق به تربیت فرزندان سالم و با هدف گردند؟ كمبود مادران متعهد را چه درسی و چه برنامه ای جبران خواهد كرد؟. آیا بهتر نیست فاطمه مدرس كلاس درس مادری و آموزنده ی راه و رسم حیات باشد؟

فاطمه یك مادر است، مادری فداكار، قویم، رهبر، كه در عین فقر از روی عشق، فرزندان خود را نیكو تربیت كرد. او سنگر حیات برای


فرزندان بود، در آنها روح عشق و فداكاری دمید، راه زندگی و جانبازی به آنان یاد داد. اگر طرز فكر فاطمه را در این جنبه به دیگران بیاموزیم راهی برای سعادت جامعه گشودیم.

رابعا بحث درباره ی فاطمه علیهاالسلام و معرفی چهره حیاتش، برای همگان راهگشاست. زیرا در عصر ما كه عصر گسیختگی عقاید و ایدئولوژی هاست برای به دست آوردن هدف روشن جهت زندگی، عده ای گیج و مبهوتند. نمی دانند چه كنند، از كجا و چگونه راه بیابند.

بحثها در زمینه راهگشائی ها جز در حد چند مجله و روزنامه كه آن هم معلوم نیست محتوای فكری خود را از كجا می گیرند و چه راه و رسم قابل تضمینی را عرضه می كنند وجود ندارد. جهان، به خصوص دنیای زنان، آخرین سنگر حیات خود را از دست می دهند. در چنین موردی چه بهتر راه فاطمه كه مورد تایید دوست و دشمن و دارای جنبه های شاهدی و الگویی است عرضه گردد.

ما معتقدیم كه اگر زنان ما فاطمه شناس شوند و راه او را بكار بندند خواهند توانست حیاتی نو در كالبد جامعه بدمند و ابعاد تازه ای از حیات را عرضه و ارائه كنند. راه فاطمه بزرگ ما، راهی بزرگ و صراطی مستقیم است و در این دنیی سراسر ماشینی و پرغوغا می تواند ما را از تنگناها رهایی بخشد و به مقصد نجات رهبر شود.

فاطمه علیهاالسلام عظمتی دارد عظیم، كه در عصر خود و حتی در عصر ما نیكو شناخته شده نیست. سرگرمی و اشتغالات ما اجازه نداده و نمی دهند كه در صدد كشف و به كار بستنش افتیم و حقایقی را در این زمینه علنی كنیم.